برگزاری دوره آموزشی معرفی، تهیه و چگونگی مدیریت اجرای طرح توسعه پایدار منظومه روستایی از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

دوره آموزشی معرفی، تهیه و چگونگی مدیریت اجرای طرح های توسعه پایدار منظومه روستایی با حضور مهندس صنعتی منفرد مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان، مهندس عسگری مدیرکل دفتر امورفنی و تهیه طرح های بنیاد مسکن کشور،  معاونین بنیاد مسکن استان و جمعی از اساتید و صاحب نظران طرح های روستایی و مهندسان مشاور تهیه کننده طرح های توسعه منظومه روستایی به مدت دو روز برگزار شد.

در ابتدا مهندس صنعتی منفرد به تهیه طرح توسعه پایدار منظومه های روستایی ۱۷ بخش استان و روستاهای مشمول ماده ۲۷ قانون برنامه ششم توسعه، اشاره کرد و گفت: فعالیت این حوزه در جهت هماهنگی و تعامل مناسب تر کارفرما، عامل چهارم و مشاورین و تشکیل جلسات منظم و دوره ای جهت متمرکز نمودن فرآیند تهیه و چگونگی مدیریت اجرای طرح توسعه پایدار منظومه های روستایی استان توسط مشاورین تجهیز شده است.

وی با اشاره به اهداف طرح توسعه پایدار منظومه های روستائی نیز گفت :توسعه فعالیتهای اجتماعی- اقتصادی و کالبدی منظومه روستایی ، افزایش ماندگاری جمعیت در منظومه روستایی ، تدوین چارچوبهای الزم برای مدیریت کارآمد پیشرفت منظومه های روستائی, تقویت اقتصاد محلی در پیوند و همگرائی با توسعه منطقه ای و ملی, توسعه مکانی– فضائی سکونتگاههای روستائی واقع در منظومه از برخی اهداف طرح توسعه پایدار منظومه های روستایی به شمار می آید.

مدیر کل بنیاد مسکن استان اظهار کرد: نمونه دستاوردهای اقتصادی مورد انتظار این برنامه و طرح ، ایجاد اشتغال پایدار و رونق کسب و کار در روستاهای هدف ،تقویت اقتصاد محلی صادرات محور در پیوند با اقتصاد منطقه ای در روستاهای هدف، توانمندسازی اقتصادی روستائیان, تنوع بخشی به اقتصاد و معیشت روستائیان, افزایش سطح درآمد و ارتقاء سطح بهره وری در روستاهای هدف, تثبیت جمعیت روستائی و ایجاد انگیزه برای بازگشت مهاجران روستائی است.

در ادامه مهندس عسگری مدیرکل دفتر امورفنی و تهیه طرح های بنیاد مسکن کشور با بیان اینکه،  توسعه روستائی نباید نقطه ای باشد، افزود: در اجرای  طرح توسعه پایدار منظومه های روستایی سعی داریم  نیازمندی‌های سکونتگاه‌ها را نسبت به هم بسنجیم، آنها را کشف کرده و تقویت کنیم. همچنین در این طرح به برنامه‌ریزی مشارکتی تکیه داریم.

وی ادامه داد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در اجرای این طرح‌ها سعی دارد تا از طریق یک نظام اجرایی مناسب و ایجاد هماهنگی‌های لازم بین مراجع تصمیم‌گیر در استان و سطح ملی زمینه لازم را برای تحقق صددرصدی آن فراهم کند.

وی در پایان بهره برداری از تجارب موفق در این زمینه، لزوم همراهی میان مشاوران منتخب با هدف هماهنگی های بین بخشی ( جغرافیائی و اقتصادی ) و تشکیل هسته های مشارکتی و استفاده از نخبگان محلی و بهره گیری از تکنیک های مشارکتی را امری ضروری دانست .

در ادامه این دوره اساتید و صاحب نظران طرح های روستایی به بیان مبانی نظری و لزوم تهیه طرح های منظومه روستایی و مشکلات موجود در سطح روستاهای کشور و همچنین لزوم برقراری عدالت در سطح روستاها و بیان دیدگاه ها و مفاهیم زمینه طرح های توسعه پایدار منظومه روستایی و روش های ترکیبی در پیشبرد طرح های منظومه و روش های تحلیل کمی و کیفی طرح پرداختند.

منبع:سایت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان


۱۳۹۷/۰۸/۲۶، ۱۳:۰۱:۱۳       3002
اخبار مرتبط













دیدگاه های کاربران : (0)

Facebook    Google    LinkedIn    Twitter