اولین جلسه کمیته برنامه ریزی شهرستان طارم 1397/06/20

 

اولین جلسه کمیته برنامه ریزی شهرستان طارم در مورد تدوین برنامه توسعه اقتصادی، اشتغالزائی و طرح توسعه پایدار منظومه های روستائی بخش های چورزق و مرکزی شهرستان طارم روز سه شنبه مورخ 97/06/20 ساعت 9:00 صبح به ریاست آقای مهندس فریدون هاشم نژاد فرماندار محترم  شهرستان طارم تشکیل شد و ضمن طرح مطالبی پیرامون تدوین برنامه توسعه اقتصادی، اشتغالزائی و طرح توسعه پایدار منظومه های روستائی استان در موارد زیر اتخاذ تصمیم به عمل آمد.

 

الف - مباحث مطروحه :

  1. سهم جمعیت مناطق روستائی کشور بعد از چهل سال و اجرای پنج برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از حدود 70 درصد به حدود 30 درصد کاهش یافته و برابر نتایج سرشماری 1395 قدر مطلق جمعیت روستائی نیز با کاهش مواجه شده است.
  2. ماده 27 قانون برنامه ششم بدنبال چاره جوئی در مناطق روستائی در راستای بهبود وضعیت اقتصادی و اشتغالزائی در کشور است.
  3. در مطالعات مربوط به تدوین برنامه توسعه اقتصادی، اشتغالزائی و طرح توسعه پایدار منظومه های روستائی ضمن توجه فراگیر به کلیه بخش ها، توجه مضاعف به بخش های بهداشت، کشاورزی، آب، آب وفاضلاب، منابع طبیعی، محیط زیست و آموزش و پرورش معطوف باشد.
  4. در پیشنهاد پروژه های عمرانی و طرح های سرمایه گذاری هماهنگی های بین دستگاهی مورد توجه باشد.
  5. از تجارب و دستاوردهای اجرای مطالعات مربوط به طرح توسعه پایدار منظومه های روستائی در بخش مرکزی طارم به عنوان پایلوت کشوری، در انجام مطالعات پیش رو بهره برداری خواهد شد.
  6. در پیشنهاد طرح های سرمایه گذاری ملاحظات توجیه اقتصادی مورد توجه باشد تا از این رهگذر طرح های پیشنهادی با استقبال سرمایه گذاران محلی و سایر سرمایه گذاران همراه باشد.  
  7. محصولات و دستاوردهای اجرائی مطالعات در تعاملات آتی مهندسین مشاور با بخشداران، مقامات محلی و دستگاه های اجرائی به طور مشروح تبیین شود.
  8. تنوع بخشی به فرصت های شغلی در کنار بخش کشاورزی و زیر بخش های مربوطه، امکان ایجاد رونق در فعالیت های اقتصادی را فراهم نموده و از فشار به بخش کشاورزی خواهد کاست و ملاحظات مربوط به صرفه جوئی در مصرف آب را در پی خواهد داشت.
  9. با توجه به محدودیت جدی منابع آبی در پیشنهاد طرح های سرمایه گذاری به این نکته مهم توجه لازم معطوف باشد.
  10. ساختمان سنی مهاجران در مهاجرت های معکوس در نقش آن ها در دامن زدن به گسترش فعالیت های اقتصادی مهم است. بدیهی است هرچه مهاجران از شهرها به روستاها در سن فعالیت باشند می تواند امیدوار کننده باشد.
  11. اقتصاد شهرستان طارم به آب وابسته است، از اینرو اتخاذ توامان سیاست بهره گیری از روش های نوین آبیاری و تامین آب می تواند ظرفیت کشت و اقلیم مساعد طارم را در خدمت گسترش تولید محصولات کشاورزی و زینون قرار دهد.
  12. کمک به تحقق انتظار ماندگاری جمعیت در روستاها اولی تر و عملی تر از انتظار مهاجرت معکوس است. اشتغالزائی در روستاها ضامن ماندگاری جمعیت است.
  13. تسهیلگران از روستاها انتخاب شوند تا در کنار دهیاران مددکار مهندسین مشاور در اجرای موفق مطالعات باشند.  
  14. بخش گردشگری در طارم از جمله ظرفیت های قابل ملاحظه در تنوع بخشی به اقتصاد روستاها می باشد.
  15. در مطالعات پیش رو به ضوابط زیست محیطی عنایت لازم مبذول شود. به همین منظور پیشنهاد می شود گزارش مطالعات توسط دستگاه های منابع طبیعی و محیط زیست در سطوح استانی و شهرستانی، از منظر توجه به ملاحظات زیستی و طبیعی مورد بررسی و اعلام نظر قرار گیرد.
  16. بخش ورزش در کنار سایر بخش ها مورد توجه باشد.
  17. جمعبندی فرماندار محترم شهرستان طارم :

♦نظم و نظام حاکم بر مطالعه از رهگذر راهبری آن توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ما را به موفقیت این مطالعه امیدوار می کند.

♦امکانات ایجاد شده در روستاها در چهل سال گذشته قابل توجه می باشد. این مطالعه درصدد ایجاد رونق اقتصادی و اشتغالزائی در مناطق روستائی می باشد.

♦ظرفیت گردشگری و بوم گردی در شهرستان طارم چشمگیر است. استفاده از این ظرفیت ضمن تنوع بخشی به فعالیت های اقتصادی در ایجاد فرصت های شغلی نیز تاثیر بسزائی خواهد داشت.

♦به تنظیف روستاها از رهگذر این مطالعه توجه شود.

♦اعطای یارانه برای سود تسهیلات می تواند در جلب سرمایه گذاران و اجرای طرح های سرمایه گذاری در مناطق روستائی کمک نماید.

♦بهره گیری از محصولات دانش بنیان در روستاها مورد توجه باشد. از جمله پنل های خورشیدی و ...

♦اقتصاد محوری در اداره امور روستاها می تواند در پیشبرد موثر نتایج مطالعات حاضر تاثیر گذار باشد.

♦مشکلات آب در شهرستان طارم و ارائه راهکارهای ناظر به تعدیل مشکلات مورد توجه مضاعف مهندسین مشاور باشد.

♦ساماندهی در روستاها با عطف توجه به بافت اصلی روستا صورت پذیرد.

♦مباحث کارآفرینی و دانش بنیان در روستاها، از رهگذر تعامل مشاور با پارک های علم و فناوری مورد توجه قرار گیرد.

♦فرمانداری و بخشداری ها که در راس این مطالعات هستند، حتما پیش قراول این حرکت نیز خواهند بود.

 

ب – تصمیمات متخذه

  1. مقرر گردید دستگاه های بخشی و فرابخشی شهرستان طارم در پیشبرد و نظارت بر انجام مطالعات با سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مهندسین مشاور برنامه ریزی چشم انداز سامان بطور جدی همکاری نمایند.
  2. فرمانداری شهرستان طارم، کلیه نهاد های تابعه شهرستانی، بخش ها و محلی را برای ارائه اطلاعات و مشارکت در پیشبرد و نظارت بر انجام مطالعات بسیج و راهبری می نماید.
  3. ارائه فایل فهرست مشخصات ( نام، نام خانوادگی، روستای متبوع و شماره تلفن تماس ) دهیاران بخش های چورزق و مرکزی شهرستان طارم.
  4. برگزاری کارگاه آموزشی برای دهیاران در مهرماه سالجاری به منظور توجیه دهیاران برای ایجاد تعامل فی مابین مقامات محلی، دست اندر کاران مطالعه در سطح شهرستان و مهندسین مشاور و مشارکت در تکمیل پرسشنامه های محلی.
  5. معرفی کارشناس مجرب به عنوان نماینده فرمانداری برای هماهنگی تعامل مهندسین مشاور و عامل چهارم با مقامات محلی، بخش و شهرستان.
  6. مهندسین مشاور در اجرای مطالعات مکلفند موضوعات منعکس در مباحث مطروحه را بطور موثر مورد توجه قرار دهند.

۱۳۹۷/۰۶/۲۰، ۱۹:۴۹:۲۷       2063


دیدگاه های کاربران : (0)

Facebook    Google    LinkedIn    Twitter